Σάββατο, 25 Ιανουαρίου 2014

Ποιες εξελίξεις δρομολογεί η απόφαση του ΣτΕ για τους Στρατιωτικούς



ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΜΙΣΘΟΥΣ, ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ

Τρία διαφορετικά σενάρια εξετάζονται από πλευράς κυβερνήσεως, στο πλαίσιο της από μέρους της υλοποιήσεως της προσφάτου αποφάσεως που έλαβε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικράτειας (ΣτΕ), η οποία έκρινε ως αντισυνταγματική την περικοπή των αποδοχών και των επιδομάτων στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και... των Σωμάτων Ασφαλείας (στρατιωτικοί, αστυνομικοί, λιμενικοί, πυροσβέστες και απόστρατοι), που έγινε σε εφαρμογή του Μνημονίου III (Νόμος 4093/2012).

Μια απόφαση που έκανε άνω-κάτω την κυβέρνηση και την οικονομική της πολιτική, «παραμονές» της αναμενομένης ελεύσεως της τρόικας, δικαιώνοντας έτσι αυτούς που είχαν προσφύγει σε βάρος της κυβερνητικής αποφάσεως.

Τα τρία σενάρια εξετάζονται από το οι¬κονομικό επιτελείο ώστε να καλυφθούν όλες οι δυνατές «περιπτώσεις», αν και, βάσει των σχετικών «διαρροών» που έγιναν, η απόφαση του ΣτΕ έκρινε ως αντισυνταγματικό το σκέλος εκείνο που αφορά τις περικοπές μισθών, επιδομάτων και συντάξεων στρατιωτικών και αποστράτων το πεντάμηνο 1/8 - 31/12/2012.

Ποια είναι αυτά; Πρώτον, αν η απόφαση του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου αφορά και τα τρία σημεία της προσφυγής των ενδιαφερομένων στρατιωτικών, εν ενεργεία και αποστράτων. Δεύτερον, αν αφορά μόνο την πεντάμηνη περίοδο (1/8/2012 - 31/12/2012), που έχει αναδρομική ισχύ, και όχι την υπόλοιπη κ.λπ., που σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες είναι το πιο πιθανό. Τρίτον, αν αφορά τις περικοπές των επιδομάτων, δώρων κ.λπ.

Η εξέταση των σεναρίων δεν είναι κάτι το θεωρητικό, αλλά έχει ουσιαστικό χαρακτήρα, αφού αναλόγως του τι έχει αποφασίσει η Δικαιοσύνη θα κληθεί να υλοποιήσει, δηλαδή να πληρώσει, η κυβέρνηση. Γιατί είναι ευνόητο ότι οι οικονομικές επιπτώσεις, δηλαδή το πόσα χρήματα πρέπει να επιστραφούν στους δικαιούχους, είναι τελείως διαφορετικές σε κάθε περίπτωση. Εκτιμάται πάντως ότι το ποσό αυτό είναι της τάξεως των 78 εκατ. ευρώ, που είναι εγγεγραμμένα ετησίως από το συγκεκριμένο μέτρο συνολικώς, και 32 εκατ. ευρώ αν η απόφαση του ΣτΕ αφορά μόνο την πεντάμηνη περίοδο των «αναδρομικών» (1/8 - 31/12/2012). Βεβαίως, ένα άλλο ενδιαφέρον σημείο που εξετάζεται από την κυβέρνηση και αφορά άμεσα τους ενδιαφερομένους έχει να κάνει και με τον τρόπο που θα επιλεγεί για την επιστροφή του όποιου κονδυλίου στους δικαιούχους, θα είναι κάποια επιστροφή των χρημάτων που δικαιούνται ή θα γίνει πρώτα συμψηφισμός με όσα τυχόν χρωστά ο καθένας εξ αυτών στο Δημόσιο, οπότε τα προς επιστροφή χρήματα θα είναι ακόμα λιγότερα; Θα δούμε.

Το πιο σημαντικό που έλαβε υπόψη του το ΣτΕ είναι ότι δέχτηκε πως οι στρατιωτικοί και οι υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας αποτελούν «ειδική κατηγορία» δημοσίων υπαλλήλων, με τους δικούς τους κινδύνους και ιδιαιτερότητες, και δεν ανήκουν στο υπόλοιπο σώμα των εργαζομένων στο Δημόσιο. Αυτό το σκεπτικό έχει να κάνει και με το ότι η συγκεκριμένη απόφαση είναι μοναδική και δεν μπορεί να θεωρηθεί εκ των προτέρων ότι αφορά -δικαιώνοντας- οποιαδήποτε κατηγορία δημοσίων υπαλλήλων ή άλλη προσφύγει δικαστικώς κατά του προαναφερθέντος νόμου.

Μέχρι στιγμής, ως αναφέρθηκε παραπάνω, δεν υπάρχει κάποια «απόφαση», αλλά «διαρροές», που αποδίδουν ωστόσο το τελικό αποτέλεσμα, αφού σχολιάζονται και από την κυβέρνηση. Σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει λοιπόν, γιατί η επίσημη απόφαση δεν έχει καθαρογράφει ούτε και δημοσιευτεί -κάτι που συνήθως απαιτεί ένα τρίμηνο, αλλά αυτή, λόγω του εντόνου και πολλαπλού ενδιαφέροντος της αναμένεται να επισπευσθεί και να ανακοινωθεί στα τέλη Φεβρουάριου-, η απόφαση είναι ομόφωνη, αλλά έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον να πληροφορηθούμε το σκεπτικό της, στο οποίο οι σύμβουλοι της Ολομελείας του ΣτΕ περιέλαβαν τα συνταγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η περικοπή των αποδοχών των ένστολων.

Οι προσφυγές κατά του Μνημονίου III


Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον Ιανουάριο του 2013 έχουν καταθέσει προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά του Μνημονίου III και της αναδρομικής από 1ης Αύγουστου 2012 επιστροφής των «αχρεωστήτως καταβληθέντων» ποσών- αποδοχών τους τόσο διάφορες οργανώσεις στρατιωτικών και προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας, όσο και απόστρατοι των προαναφερθεισών κατηγοριών, όπως: Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφέρειας Αττικής, καθώς και άλλων εννέα Περιφερειών (Θεσσαλονίκης, Πελοποννήσου, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Κρήτης, Ηπείρου, Έβρου και Στερεάς Ελλάδος), η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Ναυτικού, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας και το Συντονιστικό Συμβούλιο των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών, καθώς επίσης άλλοι 590 στρατιωτικοί και 10 λιμενικοί ιδιωτικώς.

Για να έχουμε ενδεικτικώς ένα μέτρο συγκρίσεως, να ξέρουμε ότι οι μισθοί υπολογίζονται επί του βασικού μικτού μισθού του νέου ανθυπολοχαγού, που προ της εφαρμογής των μέτρων ήταν 875 ευρώ και μετά έγινε 475: Ενός ταγματάρχου με 19 χρόνια προϋπηρεσία και ένα παιδί ήταν 1.560 ευρώ και μετά 1.434, ενώ ενός λοχία (ΕΠΟΠ) με προϋπηρεσία 7 χρόνων ήταν 1.102 ευρώ και 1.033 ευρώ μετά και του αρχηγού ΓΕΕΘΑ ήταν 2.337 ευρώ πριν και 1.873 σήμερα!

(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 25/01/2014 – ΛΕΩΝΙΔΑΣ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗΣ - lsblaveris@gmail.com - Σ.Λ.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου